På tur med Skjerva løypelag

En liten rast ved Grøa. Husk at Grøa er drikkevannkilde. Leirslaging, bading og fisking er forbudt

I sommer har Skjerva løypelag invitert til 3 fellesturer i nærområdet. Her mimrer vi litt:

GRØA RUNDT 21. MAI 2020

14 vandrere gikk «Grøa – rundt», en tur på ca. 6 kilometer. Runden var  flat og lettgått i vakkert terreng. Vi gikk fra Skjerva sag østover mot Langmyra og ned til Oppdalslinna ved Grøvika. Her fulgte vi Oppdalslinna i noen hundre meter, før vi tok inn på sti langs østsiden av Grøa. Her ble det en liten rast. Stien går fram til Måsabekken, der en grusvei går over demningen mellom Grøa og Skiten/Våja. Vi fulgte denne grusveien tilbake til Skjervetråkket.

SKJERVA – SVARTTJERNET – AVALSJØEN – AKLANGEN – SKJERVA 21. juni 2020

5 sprekinger og en firbeint startet i samlet flokk fra saga og gikk langs Oppdalslinna og videre inn Vikavegen. Fra Vikavegen gikk stien opp til et stidele, der en sti fortsetter over til Nordre Oppdalen. Vi tok til venstre og fulgte stien videre inn mot Svarttjernet der vi tok en kort rast. Stien går videre i gammel bregneskog nedover mot Avalsjøen. Vi stoppet ved et spektakulært utkikkspunkt der vi hadde utsyn ned til Aklangselva ved Minnerstufossen/Minnerstuhøla. Stien fortsetter videre til Morstadsetervegen. Vi fulgte den et lite stykke før vi tok av nedover til Avalsjøoset. Her ble det matpakkepause . Etter pausen satte vi kursen nordover tilbake mot Skjerva på skogsbilvegen. Ved Minnerstua gikk vi inn på DNTs blåmerkede sti. Denne tok oss ned til Aklangselva, og vi fulgte denne i ca. 1 km. Langs Aklangen gikk vi på skogsbilvegen til sørenden av Skjerva. Her tok vi inn på sti som delvis går langs vannkanten på østsiden av Skjervevatnet og tilbake til Skjerva sag.  En kjempefin og variert skogstur på ca. 13 kilometer.

TIL GRASÅSEN 5. JULI 2020

Kaldt på toppen av Grasåsen i juli.

5 vandrere kjørte inn til Hovsvåja, der turen startet og sluttet. Vi gikkMarikleiv-vegen opp til endes ved Rundelshaugen, videre på lassbærertrasse opp på Grasåsen (hoh 683m), hvor vi har fikkrslått utsikt mot Sagvolden og Vassbråa mot øst, Skyten, Grøa, Våja og Skjellbreia mot sør. Vestov er ser vi fjella. Her tar vi en rast før vi går over gammel hogstflate og inn på DNTs blåmerkede sti ned til Hovsvåja igjen. Lengde på turen 5,5 km.