Her følger beretningen om oppstarten av Skjerva løypelag, fra de første uformelle samtalene, til stiftelsesmøtet og videre til det første styremøtet. For å holde oversikt på alle tanker, ideer og beslutninger, begynte vi å føre logg. Og det er derfor det i det hele tatt er mulig å gjengi denne historien. Vi starter der loggen starter.
Logg fra februar 2019
Som den opplyste leser sikkert kan se, er vi allerede midt inne i et arbeid som allerede er påbegynt
Status pr. 22. februar 2019
Bjørnar har vært i kontakt med Lunner almenning. Prøver å få til et møte med Gangsø (og muligens løypekjøreren?) til uka.
Bjørnar har kontroll på kartene og inntegning av trasè. Hvis det er mulig hadde det vært fint med en høydeprofil på den nye løypa også.
Befaring nord for Skjerva søndag 24. februar. Morten Albertsen (Skjerva gård) blir med.
Skjerva vel er ikke en registrert organisasjon. Det betyr at vi pr. nå ikke har noen organisasjon å søke scootermidler gjennom. De skal ha et møte i forbindelse med planlegginga av påskearrangementet. Ole Molden synes det hadde vært fint om vi kom på det møtet, og at vi kunne diskutere hva som er den beste løsningen på dette. Er det å registrere Skjerva vel som org.? Eller kan det være bedre å danne en løypeforening?
Det andre gode innspillet er å vente med å kontakte Gran Almenning og den andre grunneieren (Hval/Skiaker) til etter møtet i Vellet. Olav Espen og Halvor Gjerdingen har gode kontakter med både Gran allmenning og Skiaker/Hval. Disse folka kan hjelpe oss med tillatelse fra de grunneierne.
Lunner kommune: har prata med Kari Anne Steffensen Gorset i dag. Hun ber oss om å innhente samtykke fra alle grunneierne først. Så må vi sende kommunen kart, og en oversikt over hvilke områder som trenger større inngrep (dvs masseforflytning) og videre planer. Hun vil gjerne veilede oss i denne saken hvis vi trenger det.
Status pr. 23. februar 2019
BR kjørte opp til Skjervenga og tok noen bilder til parsellkartet. Fant et veldig lovende krysningspunkt langs vegen opp, på 456 moh. Der er det en hylle i terrenget, og man kan krysse vegen i lav fart. Vi kommer inn på Skardbrennvegen nordfra på ca 465 moh. Legger ved link til terrengkartet, påtegninger ble ikke med, men det er mulig å zoome veldig tett på og inspisere høydekotene.
Så også på muligheten for å sette spor langs brøytekanten på Skardbrennvegen, i tilfelle vi ikke finner en god nok trasé opp eller ikke får nødvendige tillatelser. For en løypemaskin er det bare å bruke skjæret til å flate ned brøytekanten, og så bare bruke bare den ene sporsetteren
Status pr. 24. februar 2019
Morten Albertsen, Paul Arne, Bjørnar og Ole G. var på befaring i mulig trasè nord for Skjerva i dag (se mer under). Det ser ut som løypetraseen er grei mellom Nordengen og Skjervetråkket. Løypa vil antakelig gå nedenfor Skjerva gård, oppover mot kraftlinja og inn på sti som fører til Skjervetråkket.
Det ble diskutert å gjøre om Skjerva vel til “Skjerva vel og løypelag”. Vellet kan fortsatt gjøre de jobbene et vell skal gjøre og søke midler til dette. Ved å inkludere “løypelag” i navnet, kan man skaffe flere medlemmer pga skiinteressen, samt søke midler til scooter o.l. Uansett må organisasjonen registreres i Brønnøysund. Vi møter Skjerva Vels styre på planleggingsmøtet de skal ha i forkant av påskearrangementet.
Det er nok ikke mulig å legge en løypetrasé slik vi først hadde tenkt, mellom Lygnatraséen og Skardbrennvegen (via den korte tilførselsvgen). Det er altfor bratt, både opp og ned. Trugeturen avslørte store utfordringer i terrenget, og det ser ut til at den eneste vegen opp er bekkefaret nedover mot Ensrudputten.
KARTUTSNITT: Forsøk på å fordele høydemetere litt pent fra Lygnatraseen mot bekkefaret ned mot Ensrudputten
Fra Ensrudputten mot Skardbrennvegen fant vi en veldig god trasé ned over våtmark og hogstfelt. Man kan også dreie sørover i retning Fløyta. Da kan man komme inn på Skarbrennvegen rett nord for oppkjøringen til Skjervenga, eller dra løypa langs Fløyta og helt ned mot Oppdalslinna og ned til stikkvegen som ender på brua rett nord for Nordengen.
GPS-logg fra trugeturen (Ole G)
Status pr. 25. februar 2019
BR har hatt en ny telefonsamtale med Lunner Almenning, ved bestyrer Johnny Gangsø. Han kunne fortelle at både han og Amund Wøien (Skog- og utmarksforvalter) er positive til våre planer. De har sett på kartet vi tegnet, og ser helt klart at denne traséen er veldig god. Vi snakket også litt om taktikk ift. veien videre, og han var enig i at et styre i Skjerva Vel og Løypelag bør ha grunneier-representasjon. De kunne godt være med i en slik funksjon i en oppstartsperiode. Det at LA er positive, mente han ville gjøre jobben enklere når vi skal gå runden med de andre grunneierne. Videre ble også her Sagtomta nevnt som parkeringssted. Avtalen vår er nå at i det øyeblikket vi har traséen i boks, slik vi ønsker at den skal være, så tar vi et møte for å diskutere neste steg.
Ole G. har sondert terrenget nord for Skjerva igjen etter gårsdagens ekspedisjon. I går fant vi en trasè som går fra Lygnaløypa og ned til Ensrudputten som det beste alternativet. I dag har jeg funnet ut at det er en veldig god trasè som går på tømmervei og hogstfelt helt ned til Lisputten. På Lisputten kan løypa legges i kanten (på land) og den fortsetter mot kraftledningene. Løypa følger kraftledningene et lite stykke, før den tar av mot høyre for å komme seg rundt den siste kneika ned mot Fløyta. På selve fløyta kan man velge om man vil legge løypa over mot krysset der vegen går opp til Skjervengen, eller om man vil legge løypa sør for Fløyta, og komme ut nærmere Nordengen. Uansett har vi nå en trasè som blir veldig god nord for Skjerva.
Status pr. 26. februar 2019
BR har funnet minste motstands vei mellom Brovoll og Avalsjøen i dag, hvor 77 høydemetere nesten ikke blir merkbare. Det er også en løype som krever ganske moderate tiltak før den kan tas i bruk med løypemaskin. Total lengde er 2,6 km. Løypa følger blåmerket sti østover, til venstre rett før brua (dyreinnsamlingsplassen). Derfra går den helt flatt i 600 m, inntil man kommer til viltgjerdet på E16 og brua under E16. Under brua må det lages en kulvert for løypemaskin, det er rikelig med overhøyde. Herfra fortsetter løypa på blåmerket sti noen hundre meter, der det kreves noe rydding. Resten av traséen følger en slags enkel tømmerveg i slakt, slakt fallende terreng, hvor det utrolig nok ikke er så skrått som terrenget rundt skulle tilsi. I stedet er det kun snakk om ganske enkel kvisting/rydding og fjerning av noen trefall. Se bildeserie
Status pr. 27. februar 2019
Ny befaring Skjerva nord. Bjørnar, Paul Arne og Ole G. tok trugetur, og fant den beste traseen over Fløyta – Lisputten – Ensrudputten og Lygnaløypa. Endomondo viser at strekningen er 2 kilometer. Merket traseen med røde bånd. Ole Hval har fått ansvaret for å kontakte grunneierene i Gransdelen av løypa. Det kreves relativt mye dugnadsarbeid, særlig mellom Lygnaløypa og Ensrudputten. Fra Ensrudputten til Lisputten er det mindre tiltak som kreves, men det gjenstår å se hvordan det ser ut på hogstfeltet når snøen har gått. Noe hogst må foretas mellom Lisputten og Fløyta.
Ole G. og Paul Arne gikk opp traseen fra Skjerva gård til Skjervetråkket. Distansen er ca. 800 meter. Trengs lite arbeid for at denne biten er klar.
Nye kart er delt.
Status pr. 28. februar 2019
Bjørnar har oppdatert parsellkartet. Fargekodingen indikerer hvor mye arbeid som kreves. Distanse Lygnaløypa – Brovoll er 13,5 kilometer. Det betyr at det er drøyt 10 km fra Skjerva sag til Brovoll.
Bjørnar holder kontakten med Lunner almenning, som er positive til det vi driver med. De har fått kart over traseen, og vi skal avtale et møte etter vinterferien der vi går gjennom planene.
Nå begynner hverdagen igjen etter vinterferien, og det blir mindre tid en periode til arbeid med løypene. Men det er noen ting vi må holde varmt og få på plass:
– Møte med Lunner almenning
– Kontakte Skjerva vel igjen, og få til et møte, helst så fort som mulig. Vi må satse på at de blir med. Da må vi ha et stiftelsesmøte og registrere oss i Brønnøysund. Fint om dette er klart til påske, da vi må planlegge og gjennomføre et PR framstøt på påskedilten.
– Grunneiere Skjerva Nord (Lunnerdelen) må kartlegges og kontaktes.
Logg fra mars 2019
Dette var måneden som ledet frem til stiftelsesmøtet 21. mars.
Status pr. 1. mars 2019
Bjørnar har oppdatert parsellkartet igjen. Gikk opp Aklangen – Saga med fotos og inntegning av trasé. Merket med røde bånd. Fant en god vei opp fra snuplassen ved Dammen. Da er det bare parsell nr 4 som ikke er gjennomgått (Aklangvegen/Avalsjøvegen), men der er det ikke noe å lure på…
Paul Arne snakker med NOIL på mandag for å få et pristilbud på scooteren deres. Ellers kan hr. Opsahl melde om at vi må holde brødet varmt….
Innspill fra Ole G: Det er viktig for Skiforeningen å få kjørt ei rundløype. Hvis vi ikke klarer å ha Skjerva nord klar for løypemaskin til neste sesong, kan vi foreslår at de kjører vegen (uten å sette spor, såklart) fra Koperud til Skjervetråkket. Da får de kjørt en runde.
Er det viktig å ha grønt lys fra alle grunneierne på Skjerva Nord før vi har møte med Lunner almenning?
Det kan være et alternativ at Skiforeningen kjører ned til Lisputten og derfra til Skjervetråkket kommende vinter. Da blir det bare en liten stump å kjøre på Oppdalslinna. Dette kan også være en mulighet i framtida. Skiforeningen kjører fra Lisputten – Brovoll, Øståsen skiløyper kjører fra Lygnaløypa til Lisputten.
Status pr. 2. mars 2019
Bjørnar har oppdatert parsellkartet igjen. Denne gangen fordi det viste seg mulig å legge inn data fra Skiforeningens turplanlegger til våre kart. Derfor er nå traséen fra Brovoll og helt opp til Breitjernet i Lygnatraséen lagt til i kartet. For å følge opp idéen med å belte seg inn veien mot Lisputten, bør vi se på et alternativ til Oppdalslinna ned dit. En skitrasé på noen hundre meter.
Status pr. 4. mars 2019
Bjørnar har oppdatert parsellkartet igjen. Denne gangen med en skissert trasé fra Koperud ned til Lisputten. Noen avstander:
Koperud – Skjervetråkket (bom): 3,2 km
Koperud – Sagtomta: 3,7 km
Koperud – Brovoll (hele traséen): 12,8 km
Til sammenlikning er den eksisterende strekningen Brovoll – Koperud på 8,7 km. Det vi si at 4 km ekstra kjøring gir nesten 13 km nye skiløyper – og plutselig en rundløype på drøye to mil!
Det er også laget et dokument som viser alle eiendommene i Skjervatraséen (Lunner). Der legger vi inn informasjon om grunneierne etter hvert som den blir tilgjengelig
Status pr. 5. mars 2019
Paul Arne har sjekket grunneiere i Skjerva nord (Koperud – Lisputten – Fløyta – Nordengen- Skjervetråkket).
GRUNNEIERE
Koperud – Lisputten- Fløyta – Nordengen – Skjervetråkket: 10 stk
Lygnaløypa – Ensrudputten – Lisputten: 10 stk
Paul Arne “kjenner” alle disse (med et par unntak) og kan ta kontakt med de han kjenner. Vi må forberede dette litt først. Vi diskuterer det etter at vi har hatt møte med Lunner almenning.
Ole Hval sendte melding i dag. Han skal prate med den 6. og siste grunneieren på stykket fra Lygnaløypa til Ensrudputten. Hvis dette går i boks, bør vi jobbe med grunneierene mellom Ensrudputten og Lisputten. Får vi til dette, så kan vi kanskje få Steffen Espen til å kjøre scooterløype der allerede neste år. Så kan man på sikt jobbe med maskinkjøring fra Lygnaløypa til Lisputten. Høre med Øståsen løypeforening om de vil kjøre. Foreslår imidlertid at dette skyves fram i tid, for det er mye dugnadsarbeid som kreves mellom Lygnaløypa og Ensrudputten. En scootertrase er mer realistisk på kort sikt.
Status pr. 6. mars 2019
Oversikt over grunneiere Skjervetraseen med parsellkart er oppdatert på strekningen Lygnaløypa – Ensrudputten – Lisputten. Ole Hval har fått ja fra alle 6 grunneiere i Gran på denne strekningen. Vi bør derfor jobbe videre med denne traseen også. Flere muligheter: Øståsen skiløyper kjører traseen ned til Lisputten, eller SÅS kjører scooter ned til Lisputten. Dette avhenger av hvor mye dugnadsarbeid vi rekker.
Møte med Lunner almenning førstkommende fredag klokka 10.
Vi må forberede spørsmål /tema vi må ta opp med almenningen:
– er det “go” fra Lunner almenning på forslaget til løypetrase?
– Kan Lunner almenning belte seg ned og rydde fra Brovoll til Avalsjøen? Surka-kulverten.
– Kan LA ta en runde med maskin over Skjervemoen ned til parkeringen ved Aklangen?
– Kontakter LA Lunner kommune i forbindelse med tillatelse?
– Er LA i dialog med Skiforeningen, og kan de kontakte de i forhold til kjøring av traseen?
– Er LA i dialog med Gran almenning? Legge fram løypeplaner og komme med forslag om utfartsparkering enten på Saga eller ved søppelkassene ved Skjervetråkket
– Har almenningen noen forslag om hvordan vi bør gå fram når vi kontakter grunneiere i Skjerva Nord?
Status pr. 7. mars 2019
Grunneieroversikten er komplett (se status 5. mars). Grunneierkart er oppdatert.
Status pr. 8. mars 2019 – MØTE MED LUNNER ALMENNING
Etter møtet med LA, reiste PA og OG opp til Brovoll. Snakket kort med Jarle Jensen i Skiforeningen. Han er positiv til løypeplanene, men er urolig for om de har kapasitet til å kjøre flere løyper. Skiforeningen har imidlertid to snøskutere på Brovoll. Det kan være en mulighet at vi stiller med flere skuterkjørere som kan ta jobben på rundgang med å kjøre løype til Skjerva når Jarle ikke kan. Vi må prøve å få til at Skiforeningen holder skuter, drivstoff og selv besørger vedlikehold på maskinene.
Ole G. foreslår å spørre Jarle om det går an å “prøvekjøre” traseen med skuter utpå vinteren. Hvis det er vanskelig å komme under Sulua-kulverten, kan man kjøre ned Kalvedalen.
Bjørnar foreslår å tilrettelegge for maskin ned til Ensrudputten. Derfra er det mer eller mindre klart videre til Lisputten. Dersom det er greit å komme seg opp til Koperud, kan det kanskje være interessant for Øståsen løyper å kjøre denne traseen. Liten, om noe, ekstra kjøring for dem.
Paul Arne foreslår at vi vurderer å danne Skjerva Løypelag nå. Han sjekker med Brønnøysund om det er komplisert å legge til vellet seinere. Hvis det er problematisk, får vi vente til vellet kommer på banen. Hvis ikke, kan vi like godt stifte løypelaget.
ARBEIDSFORDELING FRAMOVER::
Det kan være lurt å ha en arbeidsfordeling framover:
Paul Arne og Morten: Kontakter grunneiere Skjerva nord (fordeling lenger ned i loggen)
Bjørnar holder dialogen i gang med Jarle i skiforeningen.
Ole G. kontakter DNT for å få til et samarbeid om traseen og klopp under Suluakulverten.
REFERAT MØTE MED LUNNER ALMENNING fredag 08.03.19
Tilstede: Amund Wøien (Lunner almenning), Paul Arne Opsahl, Bjørnar Rudsengen og Ole Gulbrand Rudsengen (Skjerva løypelag).
Løypelaget legger fram målet med å etablere løypetrase. Målet er å etablere løyper som er til gavn for almennheten, både mosjonister, familier, hyttefolk, bygdefolk, men også de som ønsker å trene. Løypelaget la fram foreslag til trase, fra Brovoll – Avalsjøen – Aklangen – Skjervemoen- Skjervetråkket – Nordengen- Lygnaløypa.
Løypelaget har vært nøye på å se på løypetraseer som har gode løypeprofiler, ikke for bratte bakker.
Almenningen ønsker å bruke eksisterende stier, traseer og veier. Traseen Skjerva sag – Brovoll som løypelaget la fram er et godt eksempel på det. Løypetraseen følger blåmerket sti over Skjervemoen. Går på skogsbilvei fra Aklangen til Avalsjøen, og inn igjen på blåmerket sti ved Kalven opp til Sulua og til Brovoll. LA stiller seg positive til skuterkjørt løype i den foreslåtte traseen.
Wøien peker på sin rolle som forvalter av skog og natur. Maskintrasè kommer til å kreve store arealer. Jaktinteresser, hogstinteresser osv spiller også inn som argumenter mot maskintrase. Det er viktig for almenningen å legge fram utfordringer i forbindelse med å anlegge maskinløypetraseer.
Lunner almenning ønsker primært en trase med snøskuter og sporsetter og er positive til etablering av dette. Kvisting/traserydding skal følge retningslinjene som er skissert i avtalen som er inngått mellom LA og Turistforeningen. Wøien oppfordrer løypelaget til å inngå et samarbeid med Turistforeningen rundt vedlikehold av blåmerkede stier / løypetrase. Det er sammenfallende interesser her. LA er tydelige på at arbeidet med å tilrettelegge for skuterkjøring må gjøres på dugnad. Almenningen har ikke kapasitet til å delta på dette. Dersom det er hindringer av større art, kontakter vi Amund W. og ber om tillatelse til å flytte større steiner som har rast ut i traseen etc. Det er for eksempel mulig at man må inn med en traktor fra Avalsjøkalven og opp kjerreveien/tømmerveien opp til Sulua for å flytte store stein. Wøien er positiv til dette, men ønsker at vi tar kontakt først.
Bekken nede ved Avalsjøkalven. Amund Wøien foreslår å legge tørrgraner over bekken, slik at det blir tilrettelagt for skuter.
Kulverten under E16 der Sulua renner er en utfordring. Det er mer enn nok plass i høyden og bredden til å ta seg fram. Utfordringen er at det er veldig steinete, og elva renner fortsatt åpen. Kulverten og grunnen eies av Statens veivesen. DNTs blåmerkede sti går gjennom kulverten. Kan man sammen med DNT undersøke mulighetene for å lage en beskjeden klopp over Sulua slik at skuterkjøring blir mulig?
Almenningen har god dialog med Skiforeningen og Jarle Jensen. Representantene for løypeforeningen kontakter Skiforeningen v/ Jarle og ser på muligheten for at Skiforeningen kan bidra til kjøring av traseen med skuter. Etter møtet møtte Paul Arne og Ole G. Jarle på Brovoll. Vi tok en rask prat om ideene, og skal sende Jarle traseforslag, sånn at vi kan få igang et samarbeid. Utfordringen til Skiforeningen er kapasitet. Her må vi se på løsninger. Kan vi få til en dugnadsgruppe der løypelaget stiller skuterkjørere mot å bruke Skiforeningens snøskuter, Skiforeningen betaler for drivstoff og vedlikehold av maskiner? Jarle Jensen mente at dette kan være en mulighet. Vi følger opp dette, og prøver å få istand et samarbeid og en løsning sammen med skiforeningen.
Hundekjørere har avtaler med grunneier om hundekjørerløyper, må avklares i forhold til bruken. Etter møtet har vi pratet med Morten Albertsen på Skjerva gård, som kjenner de som bruker disse hundeløypene. Han mener at den foreslåtte skiløypa ikke vil komme i konflikt med hundekjørerne. Morten A. tar kontakt med hundekjørerne og avklarer dette.
Representantene for «Skjerva løypelag» har tatt kontakt med Skjerva vel. Vi ønsker å slå disse sammen for å få en sterk organisasjon, der vi har flere engasjerte medlemmer. Vi har en lukket Facebookgruppe for hyttefolket ved Skjelbreia – Skjerva- Avalsjøen, og det er stor interesse for å få etablert en skiløype, og mange har signalisert at de vil delta på dugnader. Løypelaget/Velet vil i løpet av våren registrere seg som organisasjon i Brønnøysundregistret.
Amund Wøien tror det ikke er nødvendig med tillatelse til skuterkjøring i løypetraseen som går i Lunner almenning. Men vi tenker at det likevel er ryddig å presentere planene for kommunen når vi har fått de nødvendige tillatelsene fra alle grunneierne.
En del av samtalen dreide seg også om Skjervetråkket og områdene rundt.
For at løypetraseen skal gjøres mest mulig tilgjengelig for allmennheten, bør man vurdere mulighetene for en utfartsparkering. Det er så og si ingen parkeringsmuligheter på Skjerva om vinteren, og det er begrensede parkeringsmuligheter om sommeren. Løypelaget mener at grunneier kan ta betalt for parkering på samme måte som LA gjør ved Svartbekken, Svea og Mylla. To aktuelle plasser kan være sagtomta, eller vest for Skjervetråkket, der Gran almennings skogsbilvei til Våja – Sagvollen starter.
Det ble også orientert om Skjerva sag, Damtjernet, eksisterende damanlegg og sagtomta. Skjervetråkket, Skjerva sag med demninger og sagtomta er viktige kulturminner i Lunner kommune og i kommunens reguleringsplan fra 1997 er det vedtatt bestemmelser for bevaring av kulturminnene. Reguleringsplanen gir klare føringer for at eksisterende installasjoner skal tas vare på for ettertiden. Nedre dam ved saga har rast ut. Dette har ført til senking av vannstanden i Damtjernet. «Ytterdammen» i sørenden av Skjervevatnet er også utsatt for å bli ødelagt.
Reguleringsplanen slår også fast at sagtomta skal bevares som den har vært, dvs at gjengroingen av løvskog må stanses og ryddes.
Skjervetråkket, Skjerva sag med demninger og sagtomta er viktige kulturminner i Lunner kommune og i kommunens reguleringsplan fra 1997 er det vedtatt bestemmelser for bevaring av kulturminnene. Det hviler et ansvar på kommunen å bevare dette området. Dessverre er forfallet på saghusene og to av demningene stort, til tross for kommunens egne bestemmelser for bevaring i reguleringsplanen.
Forsøpling rundt badeplassen ved Skjelbreia er sjenerende for hyttefolk og badegjester. Det er heller ingen sanitærløsninger i området som hindrer folk i å gjøre sitt fornødne i skauen rundt badeplassen. Representantene skisserte muligheter for et samarbeid med almenningen rundt å holde området i orden på dugnad, mot at almenningen, gjerne i sammen med andre grunneiere ser på mulighetene for å etablere et enkelt sanitæranlegg i området.
Spørsmål til utmarksforvalter Wøien og Lunner almenning: Vil Lunner almenning bidra til å få igang en dialog med grunneiere og kommune om Skjervetråkkets framtid? Vi tenker da spesielt på forsøplingsproblematikken (søppel og avføring) og bevaring av de viktige kulturminnene som Saghuset, Flishuset, demningene, sagtomta og Damtjernet. Selv om deler av dette eies av Gran almenning, håper vi at Lunner almenning vil framsnakke initiativet vårt og minne også Gran almenning på forpliktelsene som ligger i reguleringsplanen for området. Som nevnt vil løypelaget og vellet gjerne bidra til å ta vare på området, og kan bidra på ulike måter dersom det er ønskelig.
Se vedlegg for ytterligere innspill rundt Skjerva sag – Skjervetråkket.
Vi er enige med Lunner almenning om å jobbe videre med tillatelser fra grunneiere i løypetraseen i Skjerva nord. Avtalene skal skriftliggjøres, og vi tar et nytt møte for å formalisere dette, både med LA og andre grunneiere. 6 grunneiere i Gran kommune lengst nord i løypetraseen (nord for Ensrudputten) har allerede sagt ja til etablering av løype. Vi jobber videre med resten.
Referent;
Ole Gulbrand Rudsengen
Kontakt:
Ole G. Rudsengen: rudsengen@hotmail.com
Bjørnar Rudsengen: bjornar@rudsengen.org
Paul Arne Opsahl: paopsahl@hotmail.com
VEDLEGG:
Innspill til kulturminneplanen for Lunner kommune. Her forsøker OG å redegjøre for hvorfor området rundt Skjervetråkket har en spesielt viktig verdi som kulturminne, henvisninger til reguleringsplanen fra 1997 og utfordringer i dag.
Status pr. 9. mars 2019
Bjørnar har sendt epost til Jarle Jensen i Skiforeningen, med løypekart og annen bakgrunnsinformasjon. Han svarte at han kjente til flere av disse løypeforslagene, da han var med å hogge ut tømmer ved blant annet Skjerva – Aklangen og Avalsjøen – Sulua. Dette med tanke på fremtidige løype traséer. Han vil ringe på mandag.
GRUNNEIERE
Koperud – Lisputten- Fløyta – Nordengen – Skjervetråkket:
– har nå fått OK fra 3 av 10 grunneiere
Lygnaløypa – Ensrudputten – Lisputten:
– har nå fått OK fra 6 av 10 grunneiere
Status pr. 10. mars 2019
Bjørnar har gått opp Ensrudputthøgda – Lisputtvegen – Koperud etter anvisningene fra Paul Arne. Flott trasé på ca 1,2 km. Se bildeserie
Ole G. har vært i kontakt med Bjørn Berge i DNT. La fram utfordringene med traseen Brovoll – Avalsjøen og spesielt kulverten under E16. Han ville tro det skulle gå an å få til noe der. Vi har jo sammenfallende interesser med DNT, for det går blåmerket sti i traseen. Han skulle nevne dette for stiansvarlig, og jeg oppretter dialog med han.
Hei. Jeg er medlem i DNT og trenger litt drahjelp fra dere.
Jeg har vært i kontakt med Bjørn Berge og han har bedt meg skrive en mail til dere.
Undertegnede, Bjørnar Rudsengen og Paul Arne Opsahl har tatt et privat initiativ for å opparbeide en snøscooter-trasè fra Skjerva til Brovoll. Vi skal ha et møte med Skjerva vel før påske, der planen er å slå sammen vellet og et nyetablert løypelag. Interessen for skiløype er stor blant hyttefolk ved Skjerva og Avalsjøen. Det vil også være en attraktiv trasé for allmennheten og ikke minst for utviklingen av Brovoll. Løypa skal kobles til løypa Brovoll-Lygna nord for Skjerva.
Lunner allmenning er positive til planene, og har bedt oss ta kontakt med DNT, fordi det er sammenfallende interesser.
Løypa skal gå i blåmerket sti over Skjervemoen, her er det ikke behov for rydding eller tilpasning. Videre skal løypa gå i skogsbilveien fra Aklangen til Avalsjøen. Ved Avalsjøkalven tar løypa til venstre langs blåmerket sti, under kulverten ved Sulua og opp til Brovoll.
Det er den siste strekningen og spesielt kulverten vi trenger hjelp til.
Kulverten under E16 er krevende å ta seg gjennom både for fotfolk og skifolk. Det er steinete og kronglete og vanskelig å ta seg fram. Jeg har sjøl gått der om sommeren, og det er ikke noe spesielt framkommelig.
Vi lurer på om vi i samarbeid kan søke om å lage en klopp gjennom kulverten. Det vil være en fordel for fotturister, og helt nødvendig for å få realisert skiløypa. Kulverten eies av Statens veivesen, og jeg tror det er lettere å få til en klopp gjennom DNT framfor at vi som privatpersoner prøver å få til noe.
Jeg lurer også på om vi kan få til en felles dugnad i løpet av sommeren/høsten for kvisting og rydding av traseen Avalsjøen-Brovoll. Amund Wøien sier at DNT har fått retningslinjer fra Lunner allmenning om hva som er tillatt i forhold til dette.
Jeg legger ved bilder av traseen og håper vi kan få til et godt samarbeid.
Med vennlig hilsen
Ole Gulbrand Rudsengen
NB: jeg har lagt ved bilder av løypetraseen.
Status pr. 12. mars 2019
Bjørnar har hatt en telefonsamtale med Jarle Jensen (Skiforeningen) i dag, og vi ble enige om å møtes på Brovoll mandag 18.3 kl. 11:30. Sulua er et problem, Jarle fortalte at de granittblokkene som har sklidd ut ble tatt av flom for tre år siden. Jeg trodde det hadde vært setningsskader, men den bekken kan bli svært kraftig. Videre er både NVE og Vegvesenet instanser som kan ha innsigelser eller stoppe vårt initiativ. Ifølge Jarle er argumenter som «til gode for fellesskapet» verdiløse, spesielt når det gjelder Vegvesenet.
Jeg fortalte også at det burde være mulig å kjøre gjennom nesten hele traséen på scooter allerede nå. Han var svært nysgjerrig på hvordan det ser ut fra Koperud og ned til Skjerva. Vi luftet muligheten for gjennomkjøring med scooter og motorsag som en fristende tanke på den sene senvinteren. Han har fått en epost med alle bildeserier og oppdaterte kart.
Apropos den scooterannonsen PA hadde funnet (med det flotte utstyret bak), så er det nå iflg Jarle blitt mulig å heve/senke sporsetteren hydraulisk fra styret på snøscooteren.
Status pr. 13. mars 2019
Utkast til innkalling til stiftelsesmøte:
STIFTELSESMØTE SKJERVA LØYPELAG på NOIL- HUSET torsdag 21.mars 2019 klokka 19.00.
Prosessen med å få etablert en løype fra Skjerva til Brovoll er nå kommet så langt, at vi er avhengige av å registrere oss som en frivillig organisasjon for å komme videre i arbeidet med løypetilbudet for Skjerva.
Gjennom vinteren har vi engasjert oss, og brukt mye tid på å finne en best mulig løypetrase. Vi har tatt spesielt hensyn til å få plass en løype som er familievennlig og som har en løypeprofil som ikke krever ekstreme skiferdigheter. Disse traseene er nå merket og lagt inn i et parsell-kart.
Status pr. nå er at den største grunneieren, Lunner almenning, er positive til planene om i første omgang etablere en scootertrasè fra Skjervetråkket til Brovoll. Samtidig jobber vi med en trasé opp til Koperud og en annen som kobler seg på Lygnaløypa noe lenger nord. De grunneierne vi har snakket med så langt er positive. Vi er i dialog med Skiforeningen og Den norske Turistforeningen i forhold til planene.
Vi håper at Skjerva vel ønsker å være med og at vi kan registrere oss som Skjerva vel og løypelag.
Videre håper vi at mange kan komme. For å ha en sterk organisasjon, trenger vi så mange medlemmer som mulig. Dette er spesielt viktig i forhold til å søke midler, og i forhold til nødvendige dugnader til sommeren og høsten.
Agenda på stiftelsesmøte:
– presentere prosjektet
– forslag til formål og vedtekter legges fram
– skrive stiftelsesdokument
Med vennlig hilsen
Paul Arne Molund Opsahl – Morten Albertsen – Bjørnar Rudsengen – Ole G. Rudsengen
Status pr. 14. mars 2019
Paul Arne og Morten er i ferd med å kontakte flere grunneiere Skjerva nord. Oppdaterer denne oversikten fortløpende:
GRUNNEIERE Koperud – Lisputten- Fløyta – Nordengen – Skjervetråkket:
– har nå fått OK fra 8 av 10 grunneiere
Lygnaløypa – Ensrudputten – Lisputten:
har nå fått OK fra 7 av 10 grunneiere
Ole G. har vervet folk til styret, og forfattet paragraf 2 og 4 i stiftelsesdokumentene både for løypelag og for vel/løypelag. Oppdatert nå med kontaktinfo for styremedlemmene.
FØLGENDE PERSONER HAR SAGT JA TIL Å SITTE I INTERRIMSTYRET FOR SKJERVA LØYPELAG
Ole G. Rudsengen – 90924680 – Haakenstadlinna 25, 2740 ROA, rudsengen@hotmail.com
Bjørnar Rudsengen – 41512352 – Oppenvegen 61, 2730 LUNNER – bjornar@rudsengen.org
Paul Arne M. Opsahl – 47662943 – Oppdalslinna 453, 2740 ROA – paopsahl@hotmail.com
Morten Albertsen – 41657766 – Skjervagutua 32, 2730 LUNNER – mortenbaker@gmail.com
Inger Lene Braastad – 47633212 – Bjørgevegen 43, 2740 GRAN – inger_lene_braastad@hotmail.com
Jøran Elisabeth Lund -92888376 – Brattfossen 2, 2743 Harestua – Joranelund@gmail.com
Marit Kildal Haakenstad – 92064489 – Røsslyngen 3, 2743 HARESTUA – mkhaakenstad@hotmail.com
Jan Even Raastad – 97637080 – Briskebyveien 17 0259 Oslo – janevenr@gmail.com
I går forfattet B. og OG. et utkast til innkalling til et stiftelsesmøte. For å komme videre med Skiforeningen, DNT og innsamling av midler, må vi være en organisasjon.
Jeg (OG) har sendt melding til Olaf Espen og Ole Molden i vellet for å varsle at vi kommer til å stifte et vel, men at vi gjerne vil ha med vellet på laget.
Tar sikte på å publisere invitasjonen til stiftelsesmøte på facebook i kveld. Jeg foreslår at vi publiserer det på “Hyttenaboene” -sida (100) medlemmer. Kanskje også på våre egne “vegger”?
Har spurt Ole Hval om han kunne tenke seg et styreverv. Han er ikke grunneier, men interessert. Han fortalte at flere av Ensrud-kara som er grunneier ovenfor Ensrudputten er ivrige. Vi bør kanskje spørre dem om de kunne tenke seg en styreplass. Jeg sender en mail til LA nå, der jeg uttrykker ønske om at de, som grunneier, har en styreplass.
I går kveld sendte jeg referat av møtet vi hadde med LA til Amund Wøien.
Status pr. 15. mars 2019
Bjørnar sikrer oss domenenavnet skjerva.no. Nøytrale epostadresser knyttet til et domene til styremedl.
Domenet ble sikret 30 sekunder etter at ovenfor nevnte setning ble tastet inn….
Bjørnar har opprettet nettsted for Skjerva løypelag.
Stiftelsesdokumentet: «Ved registrering må du sørge for at du har
fødselsnummer på alle personer som skal registreres med en rolle, som for eksempel kontaktperson og styreleder»
Stor aktivitet i dag også. Bjørnar oppdaterer kart. Paul Arne ringer grunneiere. Ole G. har delegert ansvaret for å kontakte H. Gjerdingen og Gran almenning til Ole Hval. Han er en stor ressurs! Facebookside for Skjerva løypelag er opprettet. Fint om dere inviterer folk fra vennelista deres til denne siden. I skrivende stund har vi ja fra 13 av 20 grunneiere Skjerva nord.
Ole G. oppretter en messenger- chat for styret i Skjerva løypelag.
Status pr. 16. mars 2019
GRUNNEIERE Koperud – Lisputten- Fløyta – Nordengen – Skjervetråkket:
– har nå fått OK fra 9 av 10 grunneiere
Lygnaløypa – Ensrudputten – Lisputten:
– har nå fått OK fra 8 av 10 grunneiere
Status pr. 17. mars 2019
TIPS FRA UNNI BROSTIGEN: Angående kronerulling:
For å starte en kronerulling vil det nok være lurt å presentere planene på facebooksiden vår med siste valgte løypetrase.
Vet ikke hvor langt dere har kommet ift. grunneiere nå. Kanskje skrive litt om hva pengene konkret skal brukes til. Evt. støtte fra annet hold. Dette vet jeg ikke nok om, men sikkert noen i Styret som har vært borte i mulige steder å få pengestøtte.
Jeg har i hvert fall invitert de jeg kjenner som har tilknytning til hytter på Skjerva og håper de blir mange som liker siden. Skal reklamere også så fort vi treffes utover senvinteren og våren.
Med vipps skulle det jo gå fint med en kronerulling.
Kanskje det er lurt å foreslå et beløp også, f.eks. fra 100 og oppover?
En grunneier ringte BR og lurte på hvordan han kunne finne eiendommen sin, var ikke klar over at den lange, men smale stripa med skog fantes. Ellers er www.skjerva.no oppe og går, men vi offentliggjør ikke dette før vi har utviklet nettstedet litt mer. Er fortsatt bare en kladd
Status pr. 18. mars 2019
Ringte Bjørn Haugen Morstad i dag. Han var entusiastisk til løypeplanene. Vi kan bruke han som hjelper når vi skal søke sparebankstiftelsene. B. sendte seinere på dagen mail til Bjørn for å få innspill på hvordan vi bør gå fram for å løse saken med Sulua-kulverten. Han kan sikkert også rådføres i forhold til utfartsparkering.
Bjørnar skulle ha møte med Jarle Jensen i Skiforeningen, men han hadde glemt det, og var langt pokkerivold inni skauen.
Jeg ringte Lunner almenning for å følge opp mailen der vi spurte om de kunne tenke seg en styreplass. De hadde ikke tid til å prate med meg. Vi får se om de har bedre tid i morra….
Paul Arne har ordnet en grunneier til. Da mangler vi bare to av totalt 20. Gran almenning ønsker et styremøte og kanskje en barmarksbefaring før de kan si noe om løypa fra Skjerva gård til Skjervetråkket. Vi får se hva som skjer der.
Status pr. 19. mars 2019
Vi må avklare noen ting før stiftelsesmøtet, både hva vi må huske å gjøre og hvem som sier hva.
ordstyrer
presentasjon av løypetrasè – Bjørnar
Legge fram stiftelsesdokumentet med vedtekter- Ole G.
godkjennelse av stiftelsesdokumentet
Presentere medlemmene av interrimstyret
Valg av leder og nestleder, kasserer og sekretær.
veien videre, hvem gjør hva (mulig vi må ha et eget styremøte på dette)?
grunneierkontakt – skriftliggjøre avtaler
Skiforeningen /DNT
dugnadsleder/koordinator
Web og markedsføring, oppslagsplakat Skjervetråkket og Brovoll
ansvarlig for å søke stiftelser
stigruppe
lage aktivitetsårsjul /kalender
scooter-ansvarlig / scooterkjørere
ansvarlig for å jobbe med nye traseer
kontakte Lunner og Gran kommune for løype og kjøringstillatelse
løse kulverten under E16
Status pr. 21. mars 2019 – STIFTELSESMØTET
Stiftelsesmøte Skjerva løypelag. Paul Arne skriver referat.
Stiftelsesmøte i Skjerva løypelag.
Torsdag 21. mars 2019.
Tilstede:
Ole Gulbrand Rudsengen, Bjørnar Rudsengen, Paul Arne Molund Opsahl, Jan Even Raastad, Eva Raastad., Arne Sørbekk, Rigmor Fredriksen Sørbekk, Hans Erik Braastad, Inger Lene Braastad, Marit S. Morstad, Ole Molden, Rolf Magne Berget, Gro Rudsengen, Jøran Elisabet Lund. 14 stk.
Saksliste:
Velkommen til stiftelsesmøte med ordstyrer Ole Gulbrand.
Presentasjon av løypetrasè. Bjørnar.
Legge fram stiftelsesdokumenter med vedtekter. Ole Gulbrand.
Godkjenne stiftelsesdokumenter.
Presentere medlemmene av interimsstyret.
Valg av leder og nestleder, kasserer og sekretær.
Navn og nr. til styremedlemmer.
Veien videre. Og evt.
Sak 1: Velkommen med ordstyrer Ole Gulbrand.
Alle har sagt litt om seg selv.
Sak 2: Presentasjon av løypetrasè, Bjørnar.
Presentert trasé ble godt mottatt.
Innspill:
Skarbrendvegen. Der vi begynte kan man ta en liten sving for å komme inn på vegen. Her er det bare Gran Allmenning.
Øståsen skiløyper kan være interessert i å kjøre.
Søke sparebankstiftelsen i to kommuner.
Steffen Espen fra SÅS har sagt han kan kjøre opp fra sås.
Spor 1 spor 1,2 m. 2 spor 2,4 m.
Vi ønsker oss scooter for å kunne utvikle flere runder. Og kjøre på vann.
Gran Almenning vil ha bruk på hyttene, så skiløyper er en god grunn til bruk.
Sikkerhet på kjøring på vann. Kontakt de som gjør dette for å høre. Petter Biong har kjørt løyper for skiforeninga har masse erfaring. Jøran hører med han.
Scooter til løypelaget kan stå i låven på Skjerva gård.
Sti-kart må vi lage for at folk skal bruke de. Det må være lett å komme seg ut til stiene.
Gran Almenning må på banen for å holde Skjerva i orden. Det er regulert i en reguleringsplan. Eva leser opp deler av reguleringsplan. Skjervetråkket er valgt ut til å bli ivaretatt.
Gran beite-lag bruker sagatomta. Beiteretten gjelder fra 1600 tallet.
Åpent for alle medlemmer. Og alle er velkomne.
Medlemskontingent: 100 kr enkeltmedlemskap. 200 for familie. Fødselsdato må med. Strenge krav til gdpr.
Øståsen skiløyper har en del medlemmer fra Skjerva fra før.
Vi må prøve å få tak i en eller flere grunneier til styret.
2 med signaturrett? Vi ringer banken og hører hva som gjelder.
Gi beskjed til Lunner kommune og Gran kommune når vi er registrert.
Notis med info i avis, FB og plakater på Skjerva og Brovoll.
Skjerva vel. Har noen oppgaver som holder gjerde og hytte-ting i orden. Skjervedilten var i begynnelsen en skitur. Rundt 150 deltakere.
Vipps nr. må opprettes.
Sak 3: Legge fram stiftelsesdokumenter med vedtekter.
Punkt a) OK
Punkt b) OK
Punkt c) OK
Punkt d) OK
Se stiftelsesdokument.
Noen punkter ble endret av stiftelsesmøtet.
Aktiviteter.
Se stiftelsesdokumenter.
Noen punkter ble endret av stiftelsesmøtet-
Sak 4: Godkjenne stiftelsesdokumenter.
Enstemmig godkjent
Sak 5: Presentere medlemmene av interimsstyret
Leder: Ole Gulbrand Rudsengen.
Nestleder: Morten Albertsen.
Kasserer: Jan Even Raastad.
Styreplass: Jøran Elisabet Lund, Marit Kildal Haakenstad, Inger Lene Braastad, Bjørnar Rudsengen, Paul Arne Molund Opsahl.
Til sammen 8 styremedlemmer.
Valg-komité:
Holder med 2 stk.
Valg til høsten.
Sak 7: Navn og nr. til styremedlemmer.
Sak 8: Veien videre. Og Evt.
Årsmøte blir gjort i sammenheng med en høstdugnad.
Hvem gjør hva:
- Eget styremøte på dette
- Grunneierkontakt – skriftliggjøre avtaler
- Skiforeningen / DNT / Øståsen skiløyper
- Dugnadsleder/koordinator/rode-ansvar.
- Web og markedsføring, oppslagsplakat Skjervetråkket og Brovoll
- Ansvarlig for å søke stiftelser
- Stigruppe
- Lage aktivitetsårsjul /kalender
- Scooter-ansvarlig / scooterkjørere. Innkjøp av scooter.
- Ansvarlig for å jobbe med nye traseer
- Kontakte Lunner og Gran kommune for løype og kjøringstillatelse
- Løse kulverten under E16
- Mulig sammenslåing med Skjerva vel for å stå sterkere. Dette vurderes til årsmøte.
- Budsjett.
- Medlemsregistrering.
MØTE SLUTT!
Status pr. 22. mars 2019
Foreningen er nå registrert med søknad til Brønnøysundregistrene, både Enhetsregisteret og Frivillighetsregisteret. E-post er opprettet for kontakt mot oss: post@skjerva.no. Den adressen er også kontaktpunktet mot Brønnøysundregistrene.
Status pr. 23. mars 2019
Ole G. har begynt å samle inn navn på hyttefolk og fastboende i området. Opprettet eget dokument i løypelagsmappa. Fint om alle ser over og legger til det de vet.
BR hadde samtale med Jarle Jensen på telefon (fortsatt ikke mulig å møtes). Av nyttig info kan det meldes at Skiforeningen har mange som melder at de savner skuterløyper. Han kunne også gjerne preppe ned til Sulua/E16 med maskin. Skiforeningen har ikke gravemaskin selv (de hadde det før), men har «noen de bruker». Årsakene er flere, men kravet til hva man kan gjøre uten å søke om lov er strenge. Blant annet er det ikke lov å lage «skjerdinger» i terrenget. I reservetraseen vår mot Sulua er det steinete i terrenget og vanskelig å legge løype. Men ikke umulig. Ellers var tipset å gå gjennom fra Koperud så fort det blir bart, kan ligge overraskelser under snøen
Status pr. 25. mars 2019
Ole G. har opprettet dokument med en oversikt over oppgaver som må løses framover. Fint om alle legger til ting der.
Bjørnar har designet en flott logo. Den har høstet bifall på styrechatten, og anses nå for å være offisiell logo!
Status pr. 29. mars 2019
Bjørnar fikk telefon fra Gunnar Næss i Oslo og Omegn turistforening. De har ansvaret for stiene sør for E16, og ønsker et «tørrere» alternativ mot Sulua enn dagens sti. Amund Wøien på LA ba oss om å gjøre felles sak, så det tar vi når snøen går. Jeg får det nye stisporet deres over helgen og de har fått løypekartet vårt. Etter deres planer vil stien ende på tunet til Brovoll, omtrent ved løypetavla. Høres helt greit ut.
Logg fra april 2019
Dette var måneden som ledet frem til det aller første styremøtet 29. april.
Status pr. 1. april 2019
Bjørnar har snakket med Kasper Andresen i Lygna skiløyper. Han har mer eller mindre vokst opp på Kjørstua, og kjenner området svært godt. Han var blant annet oppi branntårnet på Skjerveknatten en rekke ganger, sjøl om det knapt hang sammen. Det nye tårnet på Lushaugen kostet forresten i overkant av 700 tusen, kunne han fortelle.
Han har fra tid til annen maskinkjørt løype fra Gultjernet og over til Øvervåja (hans stedsnavn), frem til hundekjøringsløypa (nevnte Per Almqvist i den forbindelsen). Hytteeier Thurmann Moe har visstnok også en skuter oppe ved Breitjernet som brukes av og til. Da jeg nevnte løype mot Hammartjernet over Skjerveknatten til Skjervenga, ble han ivrig og sa at den hadde blitt knallbra, det var bare å ta av på det høyeste punktet på traseen jeg nevnte han hadde kjørt før. Med nytt branntårn på Knatten hadde det vært helt kongeløype!
Han hadde også hørt at det var mange som savnet skuterspor, og det er mye nytt og fint å få kjøpt til å sette bak. Han nevnte et spesielt et verksted på Fåberg. Tingelstad, Moen, SÅS og NOIL har alle slikt utstyr nå, sa han. Glattebrett og sporsetter kan heves og senkes hydraulisk, med kontrollene på skuterstyret.
Sparebankstiftelsen er en god samarbeidspartner hvis du har papirene i orden. De har fått 2,5 mill til ny maskin, sammen med ny lyshaugenhytte og branntårn. Stiftelsen betalte faktisk entreprenørene direkte, og var tett på gjennom hele prosjektet. Det var ingen grunn til å være beskjeden, det spiller ingen rolle om skuteren koster 2 eller 3 hundre tusen. Poenget er å ha gode søknader, gode formål, årsmelding og regnskap på stell.
Det er også verdt å legge til at ifølge Kasper hadde Gran Almenning planer for et hyttefelt på Skjervenga noen år tilbake, men Lunner kommune sa nei. Den gangen var løypeutvikling svært sannsynlig. Tilsvarende hadde LA planene klare for et stort hyttefelt på Skjervemoen midt på nittitallet som også strandet. Hadde de to prosjektene gått stang inn, ville ikke vår forening vært nødvendig…
En veldig hyggelig samtale med en veldig hyggelig fyr! Han har også gode kontakter i GA.
Det har vært stadig aktivitet de siste dagene.
Søknaden til Brønnøysund ble avslått. Ole G. og Bjørnar ringte, og fikk veiledning. Ny søknad er sendt.
Bjørnar og Ole G. jobber videre med skjerva.no.
Ole G. har lagt til stoff i “kultur og natur” og “stier”. Det blir en flott hjemmeside!
Status pr. 11. april 2019
Ole Hval har fått grønt lys fra almenningen:
Status pr. 13. april 2019 – HJEMMESIDEN PUBLISERES
Bjørnar og Ole G. har over tid jobbet med www.skjerva.no. Hjemmesiden ble publisert i dag. Hurra!
Status pr. 16. april 2019
Ole G. har kontaktet Skiforeningen og DNT Hadeland for å varsle om at vi finnes, og at vi ønsker et godt samarbeid:
Meldinga jeg sendte DNT:
Hei! Det nystartede Skjerva løypelag jobber med å etablere scooterløyper på Skjerva og tilrettelegging og kvisting av gamle stier i området. Vi håper på et godt samarbeid med dere. Sjekk hjemmesida for fotturforslag. Hvis dere synes det er interessant, så hadde det vært flott om dere hadde delt litt info om oss på nettsidene deres
Svar fra DNT Hadeland:
Hei Skjerva løypelag. Skiløyper har vi ikke på vårt program, men merkede turstier er jo interessant. Hvis dere skal rydde og merke stier, burde disse samkjøres med DNT Hadeland sitt løypenett. Våre stier blåmerkes og skiltes med standard DNT skilt. Bare fint hvis stinettet kan utvides. Vi har i dag ca 200 km merkede stier. Mvh Amund Bø
Meldinga jeg sendte Skiforeningen:
Hei! Som medlem i Skiforeningen tillater jeg meg å sende denne meldingen Jeg er styreleder i det nystartede Skjerva løypelag. Vi jobber med å realisere ei ny løype fra Brovoll via Avalsjøen – Skjerva og koble oss til Lygnaløypa på Koperud og litt lenger nord. Håper Skiforeningen kan gi oss litt omtale på Facebook eller web. Vi har hatt samtaler med Jarle Jensen (løypekjører Skiforeningen) om et mulig samarbeid.
Svaret fra Skiforeningen:
Hei Ole, så spennende arbeid dere er i gang med. Regner med at vår løypesjef Hege Sheriff kobles på dette via Jarle etter hvert. Vi har etablert et nettverk for løypekjørere som heter Norske Skispor, med mål om kompetansedeling og erfaringsutveksling, det kan være nyttig for dere. Sjekk Norske Skispor på Facebook og denne nettsiden: www.skiforeningen.no/norskeskispor
Status antall innmeldte medlemmer: 65
Status pr. 26. april 2019
MYE godt arbeid er gjort siden sist.
Flere av styremedlemmene gjorde en stor innsats på Skjervedilten for å verve medlemmer. Vi doblet medlemstallet på en dag! Paul Arne trykket opp Bjørnars infoplakat, som ble hengt rundt omkring på Skjerva.
Bjørnar og Ole G. har jobbet videre med skjerva.no. Ole G. jobber hovedsaklig med “kultur og natur”. Flere intervjuer med gamle Skjerva-travere har blitt gjort, og nye artikler er skrevet.
I dag, 26. april, fikk vi organisasjonsnummer fra Brønnøysundregistret. Ole G. har kontaktet Sparebank 1 og fått veiledning i å sette opp konto for lag og forening. Vi får kontonummer på mandag. Da kan vi også sette opp VIPPS løsning. Rådgiveren i banken anbefalte VIPPS GO.
Status pr. 27. april 2019
Ole Gulbrand setter opp saksliste til Skjerva løypelags første styremøte
Status pr. 28. april 2019
To medlemsfordeler er på plass:
Ole G. har kontaktet Anne Kathrine Svingheim og Svingheim Aktiv. Vi kan nå tilby medlemmene 25% rabatt på veiledende priser.
Et annet medlemstilbud er at Frode Holst har sagt ja til å ha ukentlige smøretips for medlemmene på hjemmesida.
Ole G. har besøkt Magne Hvalsbråten som hadde flere historier å fortelle fra gamledager på Skjerva. Magne jobbet 2 vintre og 2 somre på saga før den ble lagt ned.
Status pr. 29. april 2019 – FØRSTE STYREMØTE
Status pr. 29. april
Kontonummeret vårt er: 2280 45 83177
Takk for din henvendelse om opprettelse av kundeforhold for SKJERVA LØYPELAG.
Velkommen som kunde hos oss! Bedriften er nå tilknyttet vår avdeling på Gran.
SpareBank 1 Ringerike Hadeland
AVDELING GRAN Telefon kundesenter: 915 02130
E-post: bedrift.kundesenter@rhbank.no
Nå er følgende produkter klare for bruk:
– Nettbank Bedrift
– Firmakonto
Link til pålogging av vår Nettbank Bedrift Her finner du kontiene tilgjengelig til din disposisjon.
Daglig leder: OLE GULBRAND RUDSENGEN, er opprettet som administrator for Nettbank bedriftsavtalen. Administrator gir fullmakt til de personene som skal utføre banktjenester på vegne av bedriften direkte i nettbanken. Eneste betingelse for disponenter i nettbanken bedrift er at vedkommende har sin egen personlige BankID for pålogging. Trenger du assistanse, ta kontakt med oss på telefon 915 02130.
Med vennlig hilsen
SpareBank 1 Ringerike Hadeland
Ole G. har vært i kontakt med Lunner almenning. Spurte om løypeforespørselen var styrebehandlet enda. Fikk følgende svar:
Nei, dette er ikke styrebehandlet. Som du sikkert skjønner har ikke denne saken fått prioritet nå i vårløsningen av forskjellige årsaker.
Med vennlig hilsen
Amund Wøien
Det betyr at vi foreløpig ikke kan gjøre dugnad i løypetraseen. Det er viktig at vi er ryddige på dette. Gangen i prosessen må være:
Inngå skriftlige avtaler med grunneierne
Få godkjent planene av Lunner og Gran kommune
Dugnad
Jeg tenker også at vi bør lage en langsiktig prioriteringsliste. Mål og planer bør tidfestes for hovedaktiviteter. Forslag:
2019:
realisere Lygnaløypa – Skjerva – Brovoll. Grunneieravtaler. Godkjenning fra kommunene.
Gjennomføre dugnader i denne traseen.
Vurdere muligheten for kjøring av løyper på Skjerva – Skjelbreia – Våja og Skiten
Søke midler fra sparebankstiftelsen
Se på muligheten for å finansiere snøscooter dersom vi får midler
Begynne å jobbe med rydding av stier – få igang et samarbeid med DNT Hadeland
Få til et samarbeid med Skiforeningen
Jobbe videre med verving av medlemmer
sponsorer/medlemsfordeler
avholde årsmøte
2020:
realisere flere løyper i området. Aktuelle prosjekter kan være:
Skjerva – Øytjernet – Kampen.
Runde oppom Skjerveknatten
Avalsjøen rundt
Dugnader på nye traseer, vedlikehold av hovedtrase.
Jobbe videre med rydding av stier
Realisere kjøp av snøscooter, dersom vi ikke kom i mål i 2019
Arrangere en “Sagas dag” i juni. Vi har som vedtekt å være opptatt av natur og kultur. Kulturbiten kan realiseres gjennom en “sagdag”.
Sponsorer/ medlemsfordeler
avholde årsmøte
2021:
vurdere om det skal jobbes med å realisere flere løypetraseer, eller om vi har nådd maks for hva vi kan håndtere.
fortsette arbeidet med stiene
Sagas dag
Årsmøte
Vedlikehold av løypenett
STYREMEDLEMMENE HAR FØLGENDE ANSVARSOMRÅDER:
Dugnadsgruppe: Inger Lene – Paul Arne – Jan Even – Morten
Stigruppe: Jøran – Ole G – Jan Even
Ole G.:
– kontakt med Lunner og Gran kommune
– Søke stiftelser
– bankkontakt sammen med kasserer
– ansvarlig for kultur og natur
– årshjul
– hjemmeside
– stigruppe
– arrangementer
Paul Arne:
– Dugnadsgruppe,
– referent,
– grunneierkontakt/ skriftlige avtaler grunneiere i Lunner
Jan Even:
– kasserer; (føre regnskap, penger ut og inn, regnskap, årsrapport og budsjett)
– dugnadsgruppe.
Inger Lene:
– Medlemsverving, dugnadsinnpisker
– Dugnadsgruppe (organisering av dugnader)
– Grunneierkontakt i Gran. Ole Hval (ektemann) følger opp de 6 grunneierne i Gran og Gran almenning.
– Jobbe med å få tak i flere medlemsfordeler /spons. (Ole kan ha førstehjelpskurs for medlemmer).
– Arrangementer.
Morten:
– Løypekjøring/Løypekonge.
– Etablere kundekontoer (Felleskjøpet o.l.)
– Scooterparkering
– Rydde og merke løyper.
– Arrangementer
– dugnadsgruppe.
Bjørnar:
– Løypekjøring sammen med Henrik (sønn)
– jobbe med å finne nye løypetraseer
– web
– «effektansvarlig» (skilue med logo o.l.)
– kontakt med Skiforeningen (Jarle Jensen), Mylla løypeforening og Øståsen skiløyper.
Jøran:
– Markedsføring mot sponsorer, skaffe sponsorkroner
– Komme med en strategiplan på hvordan vi skal markedsføre oss og hvordan vi kan få sponsormidler.
– Kontakt opp i mot DNT og konsulent i forhold til Skiforeningen.
– Stigruppe
– Skaffe skilt til merking av løype/sti.
– Vedlikeholde medlemsmassen (få medlemmer til å fornye medlemsskap)
Noen utvalgte, senere begivenheter fra loggen:
9. mai 2019
etter å ha rådført oss med Skiforeningen og Mylla løypeforening, innhenter vi tilbud på snøskuter
15. mai 2019
snakket med løypebas i Skiforeningen, Hege Sheriff i dag, og temaet var grunneieravtaler. Av Skiforeningens rundt 2000 grunneiere, kan man telle antallet skriftlige avtaler på én hånd! De har muntlige avtaler
21. juni 2019 – støtte til skuterkjøp
En gledens dag for alle Skjerva løypelags medlemmer og venner! Sparebankstiftelsen Jevnaker Lunner Nittedal støtter oss med 200 000 kroner! Vi kan garantere løyper kommende vinter takket være hyggelige grunneiere og supre samarbeidspartnere som Sparebankstiftelsen.
30. juni 2019 – TIDENES FØRSTE DUGNAD FOR SKJERVA LØYPELAG
Tuuuusen hjertelig takk til alle som kom på dugnaden i dag! Alle gjorde en fenomenal jobb, og sørget for å koble Oslo-Gjøvikløypa sammen med Skarbrennvegen og Skjerva. Vi ble faktisk ferdige med hele parsellen i dag.
Det ble både arbeidsomt og trivelig. Trivelig fordi det var en forsamling av hyggelige og sosiale folk som møttes midt inne i skauen med et felles mål om å legge til rette for skiløype til vinteren.
3. juli 2019
Jan Even har opprettet en utstyrs-spleis på spleis.no, der vi ønsker oss 4000 kr til innkjøp av grensager.
29. juli 2019
Lunner almenning sitt styre har godkjent løypeplanene våre. BR har snakket med AW på telefon. Det som gjenstår er at han setter opp en avtale som er identisk med avtalen til Skiforeningen, og som vi signerer.
4. august 2019
Brev fra Gran kommune i dag. Tillatelse er gitt til kjøring på islagt vann og fra Våja til Breitjernet
9. august 2019
Morten, OG og BR møtte Skiforeningens løypebas Jarle Jensen på Brovoll i dag. Vi hadde en fruktbar befaring, og fikk masse god info om løypekjøring, løypeforberedelser, utstyr og ikke minst samarbeid
22. august 2019
Morten har vært på Lillehammer hos Motorspeed og gått bananas i godtebutikken. Skuter, ekstrasete, bøyle og vinsj er bestilt! Levering ultimo oktober eller primo november.
27. august 2019
SPLEIS: Utstyrs-spleisen endte på kr. 6600.-. Minus gebyret på kr. 330 til Spleis så sitter Løypelaget igjen med kr. 6270.-. Totalt 28 givere bidro med innbetalinger.
Pengene benyttes til grensager og brubyggematerialer.
1. september 2019 – dugnad Brovoll-Avalsjøen
Dugnad utført Brovoll – Avalsjøen. Det møtte 15 medlemmer. Parsellen er mer eller mindre klar for vinteren.
7. september 2019 – fellesdugnad Skjerva
Fellesdugnad. Ca. 15 møtte. Hans Morstad beltet seg over Skjervemoen og ned til Aklangen med graver. Det har blitt kjempefint! To mann sagde stubber over Skjervemoen, og noen gikk med greinsager. På grunn av Hans, kunne vi omdisponere folk til å jobbe med Fløyta sør og brubygging ved Fløyta nord. Mye ble gjort her også. Trivselskomiteen stilte nok en gang opp med kokepølser og kaker!
26. oktober 2019 – dugnad i Skjervehagan
20 personer stilte på dugnad i Skjervehagen. Flis og bark kjørt ut. Hans Morstad hadde i forkant av dugnaden beltet seg gjennom med gravemaskin og gjort en formidabel jobb.
4. november – Skuteren ankom Skjerva gård
8. november 2019
Vi har fått GPS til skuteren av Skiforeningen og leverandør Gaute Langaas.
11. november – FØRSTE SKUTERTUR
Morten Albertsen tok første tur med skuteren og kumatte i Skarbrennvegen!