Skuterutfordringer

Lastet opp og på vei til verksted

Mens første halvdel av januar gikk med til å få kontroll på de store snømassene, ble slutten av januar en utfordring med hensyn til skuteren.

Løypelaget har vanskelig for å få gode løyper i dag, pga at det har blitt hardt etter først våt snø og så kaldt. Løypekjører har også fått problemer med skuteren, så vi har ikke fått kjørt der vi hadde tenkt.

Facebook, 24. januar 2021

Problemene startet i det små, men det tok ikke lang tid før situasjonen forverret seg.

Vi har dessverre tekniske problemer med skuteren som har ført til at vi ikke har fått kjørt løyper så fint som vi ønsker oss. Det vil derfor ikke bli kjørt løyper med det første. Vi kommer tilbake med mer info

Facebook, 25. januar 2021

I denne perioden var det flott skiføre, men betydelige behov for løypepreparering. Derfor var det nødvendig å finne andre løsninger. Heldigvis har vi gode naboer her på Øståsen. Skiforeningens løypebas på Brovoll, Jarle Jensen, kunne låne bort en skuter til oss torsdag den uken. Samtidig fikk vi mulighet til å låne skuteren til SÅS, gjennom kontakt med løypekjører Steffen Espen, og vi takket umiddelbart ja til det tilbudet. Øståsen skiløyper kjørte Sjoseter – Øvervåja for oss, og Lars Thurmann Moe hjalp til på Skarbrennvegen – Breidtjernet – Kobberbakken.

Tusen takk, alle sammen! Vi krysser fingrene for at skuteren vår kommer til hektene så fort som mulig!

Facebook, 26. januar 2021

Etter et par dager og litt ekstra pleie, testet vi skuteren på nytt

Vi krysser fingrene for at skuteren vil etter et døgn i varm garasje. På vei til Skjerveknatten.

Facebook, 28. januar

Vi fikk gjort noe arbeid før skuteren begynte å fuske igjen. Skjerveknatten ble pakket på ny. Det lå rundt 40 cm nysnø der oppe. Skjervevatnet ble beltet med skuter. Så var det stopp, og skuteren ble kjørt opp til Lillehammer for service 29. januar. Imens får vi mer hjelp, Skiforeningen kjører Brovoll – Skjerva sag og Skjervemoen rundløype med slådd for oss.

Skuteren blir raskt gått over på verkstedet, der de finner noe, men ikke nok til at vi ikke kan ta den med hjem og kjøre videre. Deler blir bestilt, og en ekstra jordingskabel blir montert før vi tar skuteren med tilbake for en kveldstur mot Brovoll. I 25 minusgrader går det bra en god stund, men så kommer problemene tilbake.

Det er bare å gi opp, fuske-Sara ødela denne turen også. Fra Avalsjøoset til Skjervedammen tok det én time med krypefart…

Skutergruppas chat på Messenger, 29. januar 2021

En ny melding blir publisert på løypelagets Facebooksider 30. januar:

Etter at Hans og Marit var på Lillehammer med skuteren for reparasjon i går, gikk det en times kjøring i går kveld før den fikk problemer igjen. Skuteren går bare en times tid før den begynner å fuske. Derfor blir løypene blir som de blir framover. Det er fullt mulig å gå i alle løypene våre, men standarden blir ikke slik vi ønsker å tilby. Det er viktig for oss å formidle at vi har prøvd det vi kan for å få orden på problemet, både gjennom å bruke lokal ekspertise og verkstedet hos leverandør. Skuteren har ny time på Lillehammer 8. februar. Vi får håpe de finner feilen og gjør en skikkelig servicejobb da. Vi beklager dette, men håper dere får en fin tur ut likevel. Med vennlig hilsen Ole G. Rudsengen, Styreleder Skjerva løypelag

Til tross for vanskeligheter med skuteren, fikk vi det aller meste av løypenettet på «grønt nivå». Det ble friske spor fra Brovoll i sør til Øvervåja i nord. Løypa opp til Skjerveknatten ble også i veldig god stand. I perioden frem til neste besøk på verkstedet kjørte vi kortere økter, og tok gode pauser for å la skuteren bli kald.

Vi innhentet mange tips og hadde endel teorier selv også, og vi ble til slutt enige med verkstedet om at det måtte være problemer knyttet til bensintilførsel og bensinpumpen.

Denne perioden viste tydelig hvor sårbare vi er når vi har én maskin til å preparere 44 kilometer skiløyper. For å preparere disse 44 kilometerne, må vi totalt kjøre mer enn 80 kilometer (det er ikke alt som kan kjøres som runder). Vi har søknader inne om støtte til anskaffelse av en ekstra skuter, og må innrømme at her har timingen vært god!